Srovnat potřeby různých lidí do latě a plně je uspokojit unifikovaným produktem se ještě nikomu nepodařilo. A bylo nám jasné, že s takovým přístupem bychom nepochodili ani při redesignu stránek Českých Radiokomunikací. Dali jsme si tedy opravdu záležet na tom, abychom obsah správně rozdělili mezi jejich B2B stránky cra.cz a B2C web digistranky.cz. Právě na druhý z projektů se podíváme podrobněji.
Možná České Radiokomunikace (CRA) znáte jako ty, kdo provozují pozemní vysílání - spravují vysílače pro rádia a televize. To je jen část celého obrázku. CRA se proměnily v moderní IT firmu se zajímavými přesahy díky přístupu ke znalostem, zabezpečení a infrastruktuře pro pozemní vysílání. Pro firmy jsou vyhledávaným partnerem v oblasti cloudových služeb, datových center, konektivity, IoT, zabezpečení sítí a obecně otázek IT bezpečnosti. Tomu odpovídá i zaměření hlavního firemního webu www.cra.cz, který jsme pro ně redesignovali.
Při redesignu rozsáhlého webu s obsahem nashromážděným od 90. let jsme objevili i články a další materiály, které se týkaly samotného pozemního vysílání a do očištěné struktury hlavního webu nezapadaly. Dalším logickým krokem celého "úklidu" tedy bylo podívat se na portál www.digistranky.cz určený pro televizní diváky a posluchače rádií. Pustili jsme se do něj na podzim 2019 a celý projekt trval půl roku. Stránky získaly čistý design v souladu s brandem CRA. Maximální důraz jsme kladli na jejich použitelnost.
Zatímco typickým návštěvníkem hlavního webu CRA je šéf IT středně velké firmy, na digistránky chodí obyčejní lidé, kterým doma přestala jít televize. Koupili si novou a zkoumají, jak ji naladit. Nebo jim chybí některé programy. Senior, který už hůř vidí. Matka, kolem které poskakují nedočkavé ratolesti. Postavit web s náročným technickým obsahem tak, aby pro ně byl skutečně užitečný, byla opravdová výzva.
Protože vývoj webu je naše hlavní parketa a něco víme také o Value Proposition Designu a principu "jobs to be done", navrhli jsme pro Digistránky.cz jednoduchý rozhodovací strom, pomocí kterého si každý dokáže svou situaci sám diagnostikovat. Stránka ho navede ke zjištění, zda se jedná o výpadek, plánovanou odstávku, přechod na DVB-T2, špatné nastavení nebo technickou závadu na jeho domácím zařízení.
Sjednotili jsme názvosloví - ukázalo se, že mezi lidmi rozšířené názvy vysílačů v mnoha případech vůbec neodpovídají jejich oficiálním názvům. Dali jsme si velkou práci s tím, abychom zjistili, která data jsou pro uživatele skutečně užitečná a která je na druhou stranu spíše matou a zavádějí do slepé uličky. Díky tomu jsme mohli celý web dramaticky zjednodušit, aniž bychom uživatele připravili o potřebné informace. A trvali jsme na tom, že ta stěžejní data o vysílačích, multiplexech a kanálech musí být neustále aktuální. Jinak se jejich užitečnost ztrácí. Dosud používané manuální přepisování bylo velmi náročné a poskytovalo velký prostor pro zpoždění a chyby.
Zajistit automatické prostupy mezi interními systémy CRA a Digistránkami byla druhá velká výzva celého projektu. Museli jsme podrobně zmapovat, které systémy jsou schopny nám data poskytovat, v jakých formátech a jak často. Byla to mravenčí práce, ale věděli jsme, že se vyplatí. Dnes se Digistránky aktualizují plně automaticky a editoři jen dostávají report, jak aktualizace dopadla. V případě, že něco po automatické aktualizaci chybí, třeba logo nově přidaného kanálu, systém to sám editorům nahlásí.
Digistranky.cz běží na nejnovější verzi našeho CMS Merlin a díky automatizované aktualizaci dlouhodobě šetří interní i externí náklady na správu obsahu. A co je hlavní, odvádějí dobrou službu svým uživatelům.
Zdeněk Poroda, Account manager pro CRA
Zaujal vás článek? Potřebujete redesign webu nebo kompletně nový?