Do jakých barev oblečete svůj byznys? Většina lidí instinktivně sáhne po barvě, která se jim prostě líbí. To se může snadno vymstít. Barvy totiž mají tu moc ovlivnit náladu vašich zákazníků a někdy dokonce i jejich chování. Naučte se využívat barvy ve svůj prospěch.
Při volbě barevnosti loga a webu, ikony aplikace nebo vývěsního štítu kamenné prodejny by kritérium Líbí / Nelíbí rozhodně nemělo být tím hlavním. Citlivá práce s barvami vám může zvýšit prodeje, necitlivý přístup naopak může váš byznys poškodit.
Je pravda, že vnímání barev je silně ovlivněné kulturou, ve které vyrůstáme. Například smuteční barvou je v evropské tradici černá, ve východní Asii bílá. Přístup k jednotlivým barvám se mění i v čase: dnes si můžete vzít purpurový šátek a nikoho to zvlášť nevzruší, naproti tomu v antice byste na něco takového museli mít odpovídající společenské postavení. Je tedy možné říct o působení barev něco objektivního, univerzálně platného? Odpověď se skrývá v našem podvědomí. To se formovalo miliony let a na změny v několika posledních miléniích ještě nestačilo zareagovat. Jak na nás tedy barvy podvědomě působí?
Technicky vzato je barevné spektrum částí elektromagnetického spektra, kterou jsme schopni vidět. Skládá se z několika základních barev, na které se zaměřím.
Rudá barva aktivizuje, přitahuje pozornost a citlivým lidem dokonce zvyšuje tep a krevní tlak. Červená zvyšuje chuť k akci, ale také stresuje a zneklidňuje. Z toho důvodu je v softwaru vyhrazena nejvážnějším systémovým varováním a upozorněním. Postavit svůj byznys na červené je odvážné, můžete nad konkurencí vysoko vyčnívat, nebo můžete působit agresivně a odrazovat zákazníky. V některých oblastech podnikání červená barva dominuje, typicky v restauračním byznysu a objednávání jídel. Souvisí to s tím, že zákazník často přichází hladový, rudá barva tento pocit umocní a zároveň ho tlačí k akci.
Na malířově paletě vzniká smícháním červené a žluté a mohu s nadsázkou říct, že tato barva zdědila to nejlepší od obou rodičů. Je stimulační po červené a pozitivní po žluté. Oranžová je teplá a mimořádně výrazná barva, na první pohled povzbudí a zlepší náladu. Na druhou stranu, když jí dáte moc prostoru, stane se dominantní a vizuálně přebije veškerý okolní obsah. Pokud vás tato barva uchvátila, bude třeba věnovat velkou péči práci s pozorností návštěvníka a s oranžovou to nepřehnat. Nejlépe, když jí bude jako šafránu.
Žlutá barva je pozitivní, zároveň ale varuje před nebezpečím. Její vyznění často vychází z kontextu: představte si zlatavý písek na pláži a suchou trávu, která se zlehka kývá ve vánku. V tom přiletí žlutý sršeň a krouží kolem cedule s výstrahou o zrádných spodních proudech. Když si pro své podnikání zvolíte jako základní barvu žlutou, chcete upoutat pozornost a demonstrovat své sebevědomí. Hranice mezi příjemným dojmem ze zlatavého písku na jedné straně a výstrahou o nebezpečí na straně druhé, je tenká. Když texty a obrázky na vašich stránkách působí pozitivně, žlutá barva to podtrhne a web se rozzáří. Pokud jsou návštěvníci vašich stránek nejistí nebo mají z něčeho obavy, žlutá barva je může odradit.
Lidské oko je na zelenou nejvnímavější a tato barva v nás vyvolává silnou emoční odezvu. Ostatně vzpomeňte si na pocit, když na jaře vidíte čerstvou zelenou trávu a na stromech první listí. Zelená je podle teorie barev v protikladu k červené, jejich kombinace vytváří silný kontrast a působí rušivě. S červenou má společné to, že je barvou aktivní, může ale v závislosti na odstínu stimulovat i uklidňovat. Když si vyberete zelenou barvu, bude váš web působit živě, optimisticky a bezstarostně. Obsah by pak měl přidat to, co zelené chybí: serióznost a důvěryhodnost.
V základním odstínu je modrá chladnou barvou, která uklidňuje. V lidech vyvolává důvěru, proto modrou používají firmy, které už na podvědomé úrovni chtějí působit spolehlivě a důvěryhodně. Tato barva je statisticky nejoblíbenější, proto je v podstatě sázkou na jistotu. U modré velmi záleží na odstínu, azurová působí jinak než indigo a vybrat ten správný tón pro vaše podnikání může být oříšek. Protože jde o barvu pasivní, můžete ji oživit přechody do zelené nebo fialové a elegantně se odlišit od konkurence. Je totiž téměř jisté, že alespoň část vašich konkurentů po modré už sáhla.
Fialová barva má nejkratší vlnovou délku ve viditelném spektru, nachází se mezi modrou a ultra fialovou. Na psychiku působí podobně jako modrá, uklidňuje a pomáhá při relaxaci. Pěkně to je vidět na levanduli, která navozuje tyto pocity nejen barvou, ale i svou vůní. Pokud chcete dát fialové barvě prostor na svých stránkách, věnujte péči výběru toho správného odstínu, protože stejně jako u modré se i zde vyznění různých tónů dost liší. Čím blíž bude mít k červené, tím bude aktivnější a živější. Naopak směrem k modré bude fialová chladnější a serióznější.
Volba základní barvy je důležitý krok, proto si nechte připravit víc barevných variant, ze kterých si můžete vybrat tu, která nejlépe odpovídá vašim záměrům. Nemusíte se omezovat na jeden odstín, primární barvou může být přechod nebo barva lehce průhledná, aby reagovala na svůj podklad. Můžete si také vybrat doplňkové barvy, aby spolu působily harmonicky nebo naopak zvyšovaly napětí. Máte příležitost oslovit podvědomí svých zákazníků a volba slov je už jen na vás.
Autorský článek:
Honza Mikulec
UI / UX designer
Jsem hlasem vašich zákazníků a udělám všechno pro to, aby se jim váš web nebo aplikace dobře používaly. Pomůžu vám projekt vymyslet, připravím jeho architekturu a když budete chtít, tak vám ho i nakreslím. Jsem zastánce Design Thinking metodiky, která se mi v praxi mnohokrát osvědčila jak u malých úkolů, tak u projektů skutečně složitých a komplexních. Jako designer tíhnu k minimalismu, ale pokud váš zákazník očekává diskotéku, zvládnu i to. Určitě.
Další Honzovy PIX UX články můžete prozkoumat níže:
PIX UX: Když za vás mluví zákazník aneb social proof
PIX UX: Responzivní a ještě responzivnější stránky
Zaujal vás článek? Řešíte podobný problém? Honza je tu pro Vás a rád poradí.