To by to dopadlo, říkáte si asi. Neznají přece vaše podnikání a drátěný model si představují jako malé letadélko. Do určité míry máte pravdu, udělali by určitě spoustu chyb. Ale jedné by se jistě nedopustili: Nezapomněli by na sebe a na to, jaký problém či potřebu přišli na váš web řešit. Proto je tu přístup označovaný jako Value Proposition Design, který my Pixmani vyznáváme, máme rádi a vnášíme do všech digitálních projektů, na kterých pracujeme. Až vám ho představíme, taky si ho oblíbíte. Uvidíte.
Zapomněli jsme na zákazníka. Ač se to zdá neuvěřitelné, právě to je jedna z nejčastějších chyb, které se při návrhu webu firmy dopouštějí. Tolik se soustředí na prezentování svých produktů a služeb v tom nejlepším světle, že se to nakonec vůbec nemusí potkat s tím, co zákazníky zajímá. Často jsou to úplně obyčejné věci. Nepotřebuju sbíječku o příkonu 1900 W s 6násobným nastavením sekáče. Potřebuju rozbít na zahradě starý beton tlustý asi 20 cm a časem budu bourat starou garáž. Bude na to ta sbíječka stačit?
Když se vydáte při návrhu webu cestou Value Proposition Designu, bude pro vás snazší přepnout myšlení z "my" na "vy"... a nesklouznout při nejbližší příležitosti zpět. Je potřeba si uvědomit, že neděláte web pro sebe, ale pro svého zákazníka. A jestli jste hodně rozdílní, bude se hodně lišit i vaše vnímání webu. Co je přehledné a logické pro vás, pro zákazníka vůbec být nemusí. Může se nakonec stát, že se budete ve vlastním e-shopu ztrácet, ale klienti budou klikat s naprostou jistotou. A tak je to v pořádku.
Udržet vlastní pohled na věc na uzdě je náročný úkol. Rádi vám s ním pomůžeme. Když se spolu pustíme do redesignu nebo do návrhu nového webu či e-shopu, budeme s vámi podrobně probírat dvě oblasti: zákazníky a produkty, jejich vlastnosti. To celé samozřejmě zasazeno do kontextu vašeho business modelu, ve kterém hrají roli i partneři, distribuční a komunikační kanály a celková situace na trhu.
S čím tedy na web přichází zákazník? Nese si s sebou v pomyslném batůžku:
Budeme s vámi tedy mluvit o vašich zákaznících, hledat mezi nimi stejnorodé skupiny (segmenty) a zkoumat jejich potřeby a trápení. Využijeme vaši stávající webovou analytiku, interní výzkumy a dotazníky, zapojíme obchodníky z první linie i kolegy ze zákaznické linky. Když bude potřeba, pozveme si živé zákazníky na hloubkové rozhovory. Uvidíte, že se to vyplatí.
S výše zmíněným batůžkem tedy dorazí potenciální zákazník na váš web a začne se rozhlížet po nabídce produktů či služeb. Je třeba, aby okamžitě poznal, že je tu správně, že právě tady se mu podaří naplnit svůj "job-to-be-done".
Dále pak doufá, že najde:
Možná vám vaše produkty, které znáte skrz-naskrz, přijdou obyčejné. Málo výkonné. Z plastu. Ale co když to vaše klienty vůbec nezajímá? Zapomněli jste zmínit, že jsou 100% recyklovatelné... a to je zrovna to, na co vaši zákazníci slyší.
Často tedy stačí změnit argumentaci a produkty rázem získají na atraktivitě. Někdy ale z Value Proposition Designu vzejdou i zajímavé tipy na úpravu produktů. Třeba je to drobnost, kterou upravíte snadno. A získáte plusové body. Nebo možná odhalíte díru na trhu, nepokrytou zákaznickou potřebu, a vytvoříte zcela nový produkt či službu.
Výsledkem Value Proposition Designu je ucelený způsob komunikace produktů nebo služeb pro jednotlivé zákaznické segmenty. Teprve když víme, co a komu nabízíme, můžeme navrhnout ideální strukturu webové prezentace nebo e-shopu (a počítejte s tím, že to nebude podle toho, jak to máte rozdělené interně), pustit se do kreslení zmíněných drátěných modelů (wireframů), zvolit správný design a web opatřit těmi správnými obrázky a texty.
Nebude to na první dobrou, ale s tím se počítá - v každé fázi Value Proposition Designu vzniká prototyp, který se dál testuje a u kterého si vždy potvrdíme, že jsme nezapomněli na zákazníka.
A konečně... na konci každého dobrého článku o tvorbě webu musí zaznít, že ten proces nikdy nekončí. Potřeby zákazníků se vyvíjejí a rostou, mění se situace na trhu a vždy se najde příležitost, jak hodnotu pro zákazníka ještě zvýšit.
Můžete se do toho pustit sami, ale bude vám trochu chybět nadhled, odstup... a troufáme si říct, že i zkušenosti. Rádi vám s tím pomůžeme. Od nezávazné konzultace přes workshop až po kompletní projekt redesignu webu - záleží na vás. Pixněte nám a podíváme se na to.
Vaši Pixmani
Zaujal vás článek? Postavíme vám web na míru vaším zákazníkům.